Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Tiszalök - Ohat-Pusztakócs vasútvonal

2017.08.24

A Magyar Államvasutak 117. számú Ohat-Pusztakócs (egykor Ohat-Kócs) – Nyíregyháza vasútvonal Tiszalök – Ohat-Pusztakócs szakaszán 2009. december 13-tól szünetel a forgalom.

Az Ohat-Pusztakocs – Tiszapolgár (ma Polgár) szárnyvonalat (Debrecen-Füzesabony-Ohat-Polgár HÉV) 1891. augusztus 5-én nyitották meg a forgalom előtt. Tiszapolgár állomástól Görögszállásig (egykor Királytelek) terjedő második szakaszt (Tiszapolgár-Nyíregyháza HÉV) 1896. október 26-án helyezték üzembe.

A már nem üzemelő szakaszon 30 éve nem volt semmilyen fenntartási vagy karbantartási tevékenység, ebből következően az évek alatt a pálya állapota kritikussá vált. Végül 2009-re a pálya állapota annyira leromlott, hogy a vonalszakasz bezárásra került.

A bezárt vonalszakasz a magyarországi viszonyokhoz képest is elrettentő állapotban van. Annak ellenére, hogy a pályafenntartás járművei időnként végigjárják a vonalat, a vágányok alig látszanak ki a gazból. Jó néhány bezárt/szüneteltetett vasútvonalat végigjártam már, de ilyen fokú puszítást/pusztulást még sehol nem tapasztaltam. Az egykor gyönyörű HÉV felvételi épületek üresen állnak, kitéve az időjárás kénye-kedvére. Néhány épületben a nyílászárókat a MÁV befalaztatta. Az épületeknek semmilyen funkciójuk nincs, műemléki védelemért kiáltanak. A Magyar államvasutak nem foglalkozik az épületekkel. Igaz más bezárt/szüneteltetett vonalakon sem. Tiszadob és Tiszadada állomások felvételi épületei szó szerint megközelíthetetlenek olyan mértékben elhatalmasodott körülöttük a gaz. Szabályos erdő alakult ki ezeken a helyeken.

 

A pálya vonalvezetése az építéskori viszonyokat tükrözi. A vonal elsősorban mezőgazdasági termékek szállítása érdekében épült. Elsődlegesen az akkori leendő megrendelők érdekeinek megfelelően épült ki a pálya. Az egykori kisebb-nagyobb birtokok közelében haladt a nyomvonal. Legjobb példa erre Tiszadob állomás. A településtől 3-4 kilométerre található állomás mellett egy hatalmas gabonatároló van. Érthetetlen miért nem vasúton szállítják a terményt. A többi állomás általában a települések szélén, lakott részhez közel található.

A bezárt vonalhoz közel lévő még működő állomáson (szándékosan nem írom le az állomás nevét) dolgozó vasutasok szerint nem igaz, hogy nem volt forgalom a vonalon. Fel kellett volna újítani a pályát, akkor többen használták volna.

A vonal újranyitására véleményem szerint nincs esély, legalábbis semmilyen erre utaló hivatalos megnyilatkozásról nincs tudomásom. A pálya néhány éven belül végleg az enyészeté lesz, teljesen el fogja nyelni a természet.