Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Ózd-Kisterenye HÉV

2008.09.28

 

Ózd-Kisterenye HÉV

A vasútvonal ötlete már az első világháború előtt, 1911-ben felmerült. Hosszú évekig kérdés volt, hogy a vonal esetleges megépítése után önállóan, vagy a MÁV keretei között üzemeljen-e. Forgalmi szempontból kívánatos volt az önálló üzem. Ebben az esetben többmilliós befektetéssel teherkocsikat kellett volna vásárolni, valamint kocsijavító műhelyt és kocsitároló telepet kellett volna építeni. Ez tovább növelte volna az amúgy sem túl alacsony építési költséget, ami az akkori kalkulációk szerint 30-35 millió pengőt tett volna ki. Ekkora befektetés mellett csak akkor lett volna rentábilis a befektetés, ha a vonalra tervezett szállítások túlnyomó része külföldre megy. Az akkori állapotok szerint a vonal két végpontján illetve vonal vonzáskörében működő lehetséges megrendelők 90 százalékban belföldre szállítottak volna. Az önálló üzemnek egy jelentős kockázatát jelentette, hogy a tervezett vasút nyomvonalából kb. 16 ezer méter, melynek vízmentesítése óriási költséggel lett volna csak megoldható. A vonalon a tervezett alagutak összes hossza 1200 méter. A fentiek miatt a tervezett vasút fenntartási költségei irreálissá tették a vonal önálló Helyi Érdekű Vasútként való üzemeltetését.

A 20-as években újra napirendre került a vonal kiépítése. Mivel a HÉV-ek megváltása már a levegőben lógott, nem lehetett tudni, hogy milyen feltételekkel tudja vállalni az esetlegesen kiépülő vonal üzemeltetését. A Magyar Államvasutak nem támogatta a vonalnak HÉV formában való üzemeltetését. Korabeli tanulmányok az üzemviteli kiadásokat 1930-ban a bruttó bevételek 27 százalékában irányozták elő. A MÁV ezzel ellentétben a bevételek 56 százalékával számolt. Néhány évvel később a MÁV üzemeltetési költségként már a bevételek 75 százalékát igényelte volna. A MÁV a vonal megvalósulása esetén, a szállítási út rövidülése miatt (Ózd-Miskolc-Hatvan-Kisterenye-Salgótarján útvonal helyett Ózd-Kisterenye-Salgótarján) kb. 800 ezer pengő bevételtől esett volna el, amit az új vasútvonal bevételeiből kívánt volna kompenzálni.

A 30-as évek elején, a vonal várható szállításainak döntő többségét a Rimamurányi Vasmű Rt. megrendelései jelentették volna. 1930-től tárgyalt egymással a HÉV és a Vasmű, hogy a tervezett vasút útrövidítő hatásaként jelentkező fuvardíj megtakarítás fejében a létesítendő vasút milyen támogatásra számíthat a Vasműtől. 1930 előtt a Rimamurányi Vasmű Rt. hajlandó volt támogatni a létesítendő vasútvonalat, olyan formában, hogy térítés nélkül átadja a HÉV-nek a saját tulajdonát képező Ózd-Borsodnádasd keskenynyomtávú vasútvonalat (összesen:18 km hosszban). Cserébe azt várta volna el a HÉV-től, hogy az üzemközti szállításaira olyan kedvezményt kapjon, mellyel ellensúlyozhatja a keskenyvágányú vasút trakciós költségeit és megfelelő mértékben kihasználhatja a normál nyomtávú vasút szállítási előnyeit. A 30-as évek közepén a Rimamurányi Vasmű Rt. megváltoztatta álláspontját. Ebben nyilván szerepet játszott az a tény, hogy a HÉV-eket államosították. Ezzel együtt a Vasmű olyan speciális díjtételeket tartalmazó ajánlatot kapott, melynek hatására nem támogatta a tervezett vasútvonal kiépítését.

A korabeli tanulmányok szerint az 59 kilométer hosszúra tervezett HÉV nyereségessége akkor lett volna biztosítható, ha évente 74 ezer vagon szállítanak el a vonalon. A 30-as évek második felében már politikai szempontok is szerepet játszottak a Ózd-Kisterenye HÉV sorsában, ugyanis nagy volt a várakozás a Trianoni Szerződésben elvesztett északi területek visszaszerzésével kapcsolatban. Ebben az esetben ugyanis a Vasmű szállításait a Bánréve-Fülek-Somoskőújfalu vonalon bonyolította volna.

A II. világháború után az 50-es években még egyszer felmerült a vonal kiépítésének lehetősége, de a kor gazdasági problémái miatt a többi tervezett vasútvonallal (Dunapataj-Baja, Bátaszék-Mohács, Solt-Fülöpszállás) együtt feledésbe merült.

 

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Mik nem derülnek még ki? : )

(Albu, 2013.11.07 16:51)

Találkoztam már ezzel az oldallal, de ez a vonalterv elkerülte a figyelmemet eleddig. Köszi

Re: Mik nem derülnek még ki? : )

(Szána Iván, 2013.11.09 22:20)

És még mi minden van. Szép lassan azok is felkerülnek ide.