Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Kecskemét - Fülöpszállás vasút

2018.05.22

Rendszeresnek mondható vonalbejárásainknak tárgyául most a Kecskemét - Fülöpszállás vasútvonalat választottam. Az 1895. október 27-én üzembe helyezett vasútvonalon már 10 éve nincs személyszállítás. Teherforgalom jelenleg ritka, csak Kecskemét és Helvécia között járnak időnként tehervonatok.

A vonalbejárást Kecskeméten kezdtük.

Helvéciáig viszonylag rendben van a felépítmény. A teherszállítás kedvéért a Kecskemét-Helvécia vonalszakaszon némi javítást is végrehajtottak. Egyes helyeken a teljesen tönkrement sínszálakat kicserélték, és némi zúzalékot is leterítettek.

Elsőként a rakodóhellyé „züllesztett” Helvécia állomást tekintettük meg. A háromvágányos rakodóhelyen az I. és a II. vágányt használják. Az első vágány mindkét végén vágányzáró sorompóval van lezárva. A vágány mellett nagy mennyiségű rakodásra váró fa volt felhalmozva. A felvételi épület ablakai és a vasút felöli ajtó OSB lapokkal vannak letakarva. Maga az épület még nincs olyan rossz állapotban, mint más elhagyatott felvételi épületeknél „megszokott”. A rakodóhely nyugati végén a váltók után a síneken látható, hogy a körbejáró mozdonyok meddig szoktak kihúzni.

Helvéciától Fülöpszállásig semmilyen forgalom nincs a vonalon. Néhány helyen igen csak zöldell a pálya, de a gaz még nem tudta teljesen átvenni a hatalmat, valószínűleg valamikor járt a vonalon gyomirtó szerelvény. Az alépítmény végig igen siralmas állapotban van, zúzalékot gyakorlatilag sehol nem láttunk. A talpfák egy része szinte teljesen eltűnt. Sok helyen már csak a sínkorona látszik ki a homokból és a növényzetből. A háromvágányos állomásokon, az I. és a III. vágányokat gyakorlatilag elnyelte a természet. Agárdy-telepnél az iparvágányok teljesen eltűntek csak az útátjárókban lehet látni ezeket. A felvételi épületek (Ballószög, Ágasegyháza, Agárdy-telep, Izsák) viszonylag jó állapotban vannak. Ballószög felvételi épülete lakott, tehát valószínűleg nem lesz az enyészeté. A lakatlan felvételi épületek belső terei egyelőre meglepően épek. Izsák állomás felvételi épületének belseje szinte érintetlen.  A vonalon sínlopás nyomait nem találtuk. 

 

A vonalat a múlt század 30-as éveiben a tervezett déli elkerülő vonal (Kecskemét –Fülöpszállás – Solt – Dunaföldvár – Sárbogárd) részeként kívánták hasznosítani. Ezt a célt szolgálta a 30-as években a vonalon végrehajtott első és egyben utolsó felújítás.

Az elkerülő vonal még hiányzó Solt és Fülöpszállás közötti szakaszának építésére a II. világháború előtt és után is meg volt a szándék, de nem valósult meg.

A szinte teljesen párhuzamosan haladó 52-es főút óriási, kelet-nyugati irányú kamionforgalmát elnézve felvetődik a kérdés, miért pusztul kihasználatlanul a cikk tárgyát 

képező vonal. Nyilvánvaló, hogy a megfelelő színvonalú szolgáltatás érdekében a szóban forgó vasútvonalat fel kellene újítani, valamint a Dunaföldvár és Fülöpszállás között hiányzó két vonalszakasz kiépítésével a még mindig hiányzó elkerülő vonal részeként is fel lehetne használni. Természetesen tisztában vagyok vele, hogy vannak/voltak más elképzelések az úgynevezett V0 vonalvezetésére, de amilyen nagy hírverés volt néhány évvel ezelőtt az elkerülő vonal esetleges kiépítése körül, olyan nagy csend van mostanság a témában. Úgy gondolom, hogy még mindig az egykoron elképzelt, tervezett nyomvonal (Kecskemét-Fülöpszállás-Solt-Dunaföldvár-/Sárbogárd/) a legkiforrottabb elképzelés az elkerülő vonal megvalósítására. Ebben az esetben valóban reális lehetőség lenne a kamionok vasútra terelése, valamint változtatni lehetne végre a magyar vasút nyomasztó Budapest központúságán.