Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Vasútvonal-megszüntetések Magyarországon

2009.08.24

Magyarországon már a XX. század 30-as éveiben felmerült egyes vasútvonalak megszüntetése. Ezek főleg az új Trianoni határ által kettévágott, életképtelenül rövid vasútvonalak. (Szőreg-Vedresháza, Bácsalmás-Ólegyen, Bácsalmás-Csikéria, Sellye - Drávasztára-Zaláta) 

Az akkori politika nem engedélyezte a vonalak bezárását.

A mellékvonalak felépítményei felújításának problémája már a múlt század 30-as évek közepén előtérbekerült. A program erre el is készült, de a pénz a közelgő háború miatt már hiányzott. 

Az ötvenes évek végére egyes mellékvonalak állapota teljesen leromlott a karbantartás hiánya miatt. Ezen rövid vonalak felújítása már igen sokba került volna. A kettévágott vonalak egykori határon túli vonalszakaszaival való újra összekötésére nem volt kilátás. A bezárás így is hiba volt, egy-két valóban rövid életképtelen vonal kivételével, fokozatos felújítással a személy forgalom fenntartható, illetve az engedélyezett tengelynyomás emelhető lett volna.

Az 1950-es évek második felében megkezdődtek a vonalbezárások (forgalom közútra terelése) Magyarországon:

1961-ig bezárt vonalak:

Szombathely - Búcsú, Bácsalmás - Ólegyen (Katymár), Sellye - Drávasztára-Zaláta, Körmend - Pinkamindszent, Szőreg - Vedresháza.

1968-ban megszületett a hírhedt "Csanádi féle törvény" a gyenge forgalmú vonalak közútra tereléséről.

1968-tól bezárt vasútvonalak: Fertőszentmiklós - Celldömölk, Répcevis - Sárvár, Szombathely - Rum, Veszprém - Káptalanfüred, Sárvár - Zalabér-Batyk, Sármellék - Zalaszentgrót, Nagyatád - Barcs, Solt - Dunaföldvár, Kaposmérő - Középrigóc, Kaposvár - Szigetvár, Pécs - Drávaszabolcs, Tokod - Sárisáp, Gödöllő - Veresegyház, Baktalórántháza - Kisvárda, Kisújszállás, Dévaványa, Mezőtúr - Túrkeve, Kétegyháza - Elek, Makó Újváros - Apátfalfa összekötővágány, Fábiánsebestyén - Árpádhalom, Baja - Gara, Baja külső - Hercegszántó, Cegléd - Hantháza, Hetényegyháza - Kerekegyháza, Dombóvár - Mezőhídvég

           Üzemen kívül: Bicske - Lovasberény, Lepsény - Mezőhídvég (Lepsény-Enying teherfor-

                            galom van)

      Forgalom szünetel: Pécsvárad - Bátaszék, Mátramindszent - Mátranovák-

                                     Homokterenye, Ajka - Halimba, Bácsalmás - Csikéria, Hidas-

                                     Bonyhád - Bonyhád, Drégelypalánk-Hont, Sajóecseg - Sajó-

                                     bábony, Kaba - Nádudvar, Moha-Rakodó - Kincsesbánya

 

 A Zalalövő-Bajánsenye vasútvonalat 1980-ban megszüntették, a vágányokat felszedték, de a vonalat visszaépítették, összekötötték a Szlovén vasutak hálózatával.

2010- ig dízel üzem, jelenleg villamos vontatással közlekednek a vonatok.

Az új évezred első évtizedének második felében újabb megszüntetés hullámmal 15 vonalon álltak le a vonatok.

Elsőként a Barcs - Sellye vasútvonal került sorra. Ezen a vonalon olyan állapotban volt a felépítmény (egyes helyeken 5 km/h volt a megengedett sebesség) hogy a vonatközlekedést nem lehetett fenntartani. Még ilyen pályaállapotok mellett is a megmaradt 3 pár vonat kihasználtan közlekedett.

2007-ben 14 vonal szünt meg:   13. Pápa-Környe                              (86 km)

                                                          14. Pápa-Csorna                             (37 km)

                                                          24. Zalabér-Zalaszentgrót                 (6 km)

                                                          27. Lepsény-Hajmáskér                (31 km)

                                                          62. Sellye-Villány                             (58 km)

                                                          76. Diósjenő-Romhány                  (18 km)

                                                          84. Kisterenye - Kál-Kápolna        (55 km)

                                                          88. Mezőcsát-Helyőkeresztúr        (17 km)

                                                          95. Kazincbarcika-Rudabánya      (15 km)

                                                        112. Nyíradony-Nagykálló                (23 km)

                                                        129. Murony-Békés                             (8 km)

                                                        151. Kunszentmiklós-Dunapataj    (50 km)

                                                        152. Fülöpszállás-Kecskemét         (39 km)

                                                        153. Kiskőrös-Kalocsa                      (31 km)

                                                         

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

ignatyenko@gmail.com

(Bencze Gábor, 2014.10.22 23:51)

a 2007-es döntés tudatos országrombolás volt.